Biltåg – ett bra sätt att inleda resan

biltag

Att uppleva Italien – eller andra sydeuropeiska länder – genom att resa med egen bil. En dröm för många. Men transportsträckan på tysk motorväg lockar nog betydligt färre.

Inte oss i alla fall. Fanns det någon lösning funderade vi när vi började planera vår resa.

Jodå, visst går det att undvika Tyskland.

Lösningen heter DB Autozug. Ett koncept som innebär att både du och ditt resesällskap – och din bil – åker tåg. För att bilsemestern ska kunna inledas där där du vill.

DB Autozug erbjuder förbindelser från sju tyska orter till destonationer i Österrike, Italien och Frankrike. Destinationer som är strategiskt placerade för att passa som utgångspunkter för bilresor i de olika länderna – men också i exempelvis Spanien och Kroatien och Slovenien. DB Autozugs tillgängliga terminaler hittar du här.

Hamburg är den nordligaste utgångspunkten för biltågen. Och därmed det intressantaste alternativet för svenska resenärer. I vårt fall innebar det en bilresa på 69 mil från Kalmar, via Danmark och ned genom norra Tyskland innan vi kunde köra bilen ombord på tåget. Därefter kunde vi läsa, spela kort, äta medhavd matsäck och sova de följande 120 milen innan vi efter frukost (ingick i biljettpriset) steg av i Alessandria i nordvästra Italien. Utvilade och ivriga att fortsätta i bil.

Hur går det till?

Resan bokar du enklast via nätet här.

OBS! tänk på att ha alla uppgifter om din bil framme när du bokar. Modellbeteckning, höjd, bredd, vikt och allt sådant måste anges korrekt.

Väljer du som vi att resa från Hamburg avgår tåget från stationen Altona.

Incheckningstid och tid för lastning får du inte när du bokar utan via sms eller e-post lite närmare avresedatumet. Se till att vara ute i god tid, men inte för tidigt. Incheckningspunkten ligger på en vanlig stadsgata och där kör det lätt ihop sig om allt för många biltågsresenärer ställer sig på rad innan incheckningsdisken har öppnat.

När du väl har passerat incheckningen får du en skylt med din destination att fästa på vindrutan. Därefter får liksom dina medresenärer lämna bilen för en halvtimme eller så. Tid som lämpligen kan användas för att köpa något att äta under resan. På stationsområdet finns det mesta att välja bland – både i mat- och dryckesväg. På tåget finns för övrigt en restaurangvagn om du föredrar att äta vid dukat bord.

När det är dags för lastning återvänder du till bilen. Övriga resenärer väntar däremot på perrongen. Kör fram till tåget gör du märkligt nog genom att köra in på stationen. En lite märklig känska att ratta bilen bland alla gående resenärer på väg till sina tåg. Men det går utan problem, liksom att köra ombord på tågsättet. Vagnarna har två våningar, och tänk bara på att vara rädd om huvudet när du lämnar bilen om du liksom vi fått plats på nedre däck. där är det inte högt i tak.

OBS! Innan du kör ombord ska du skruva bort radioantenner, och inalktivera billarm om du har sådant.

Sedan går du ombord tillsammans med ditt ressällskap och kan koppla av. Standarden är inte mycket att skryta med, men ändå helt OK. Vagnarna är inte sprillans nya. Komforten är jämförbar med normal svensk tågstandard i andra klass.

Vi reste i liggvagn. En kupé med sex sittplatser dagtid. Vid 22-tiden bäddade konduktören upp och åstadkom istället sex liggplatser som duger gott för en natts sömn. Knappast Hästens-kvalitet, men den stora vinsten är trots allt att du kan koppla av och slipper att sitta på helspänn bakom ratten på Autobahn.

Vad kostar kalaset?

Det beror på när du bokar. Priset sätts enligt lagen om tillgång och efterfrågan. Vi köpte våra biljetter ungefär tre månader i förväg. Vi betalade ganska exakt 10.000 svernska kronor för två personer och bil tur och retur Hamburg-Alessandria.

Ett tips är att inte vänta för länge med att boka. Biltåget har blivit allt mer populärt. Platserna kan helt enkelt ta slut och ju färre de blir när tiden för avgång närmar sig, desto högre blir priset.

Autozug_Außen_Sommer

Är det värt det?

Tja, det är en fråga om vad man värderar, och hur man jämför.

Sträckan med bil är 120 mil. Vad den kostar att köra beror på hur du räknar och hur du värderar milen. Frågar man Konsumentverket är milkostnaden att köra vår bil 21 kronor. 240 mil ger alltså en kostnad på 5040 kronor. Till det kommer rimligen en priset för en övernattning i Tyskland. Låt säga 1000 kronor x 2 för att jobba med jämna tal. Du åker också på vägtull i Österrike, Schweiz och Italien – säg 400 kronor totalt så har vi nog inte räknat för högt.

Det gör en totalkostnad på 7.440 kronor för bilresan. Tåget kostar alltså 2560 kronor mer. Är det värt det att komma utvilad fram till kontinenten. Det är det bara du som kan svara på.

 

Kuriosa

Det är inte bara bilister som upptäckt biltåget som alternativ för resor till södra Europa. Motorcyklarna på tågvagnarna är minst lika många.

Det märks också i tågkupéerna. På vår avgång befolkades var och varannan kupé av män, och en och annan kvinna, i skinnställ. Och även vi fick vår beskärda del. Efter att konduktören vinkat av oss i Hamburg var Lena och jag ensamma i vår kupé och kunde breda ut oss. Så förblev det i flera timmar och vi började se fram emot att kunna njuta av lyxen att ha ”egen kuppe” hela natten. Förhastat visade det sig när vi stannade i Neu Isenburg. Där vällde ett helt koppel skinnklädda in. Och även i fick nytt ressällskap. No big deal, säger du kanske. Nej, visst. Inte förrän de båda herrarna någon timme senare bestämde sig för att vädra sig, och inte minst släppa ut fötterna från trånga MC-stövlar. Av doftsensationen att döma hade de haft minst ett par timmars åktur från hemmet till stationen.

Hit kan du åka med biltåg från Hamburg:

Alessandria (Italien)

Bozen (Italien)

Insbruck (Österrike)

Lörrach (Tyskland)

München (Tyskland)

Narbonne (Frankrike)

Villach (Österrike)

Nästa artikel om ”Två månader i Italien” hittar du här: Bila i Italien

På väg utan stress.

På väg utan stress.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

%d bloggare gillar detta: